Popstairs, Diavù w Rzymie
Popstairs
Jeśli jesteście fanami sztuki współczesnej i przede wszystkim street artu to przyjeżdżając do Rzymu nie możecie przegapić dzieł artysty David „Diavù” Vecchiato które powstały w ramach projektu Popstairs. Ideą przewodnią tego projektu była chęć przekształcenia anonimowych i peryferyjnych dzielnic miasta w miejsca o zaznaczeniu artystyczno-kulturalnym, aby przestrzeń publiczna stała się muzeum na otwartym powietrzu.
Schody jak kobiety
Ale skąd wziął się pomysł aby właśnie na schodach przedstawić kobiece postacie? Według artysty schody są symbolem kobiecości ponieważ są związane z koniecznością pokonania wysiłku i wspinaczką do celu, są również symbolem wszechstronnej zdolności, dalekowzroczności i piękna. Do swoich muralów artysta wybrał zatem znane z dużego ekranu aktorki, które wystąpiły w filmach nakręconych w pobliżu schodów na których je uwiecznił.
Dzieła są anamorficzne, co znaczy że tylko z jednego punktu widzenia są doskonale skomponowane. Czyli jest tylko jeden punkt z którego należy je obserwować. Podobnie jest z kobietami, tłumaczy artysta, zrozumienie kobiecej natury polega na zaakceptowaniu tego że istnieje tylko jeden, jedyny punkt widzenia aby ją w pełni odkryć.
Gdzie je można w Rzymie zobaczyć
W skład projektu Popstairs wchodzi łącznie 5 dzieł namalowanych na schodach rozsianych w różnych częściach Rzymu:
Ingrid Bergman pojawia się na schodach via Fiamignano, ponieważ to wśród tych malowniczych uliczek nagrano zdjęcia do filmu „Europa 51” w reżyserii Roberta Rosselliniego, w którym główną rolę grała ta niezapomniana aktorka.
Michéle Mercier jest przedstawiona na schodach via Ronciglione przy Corso Francia, gdzie wraz z aktorem Walterem Chiari interpretowała sceny z filmu „Il Giovedì” w reżyserii Dino Risiego.
Twarz Elena Sofia Ricci zdobi schody przy via Ugo Bassi na Zatybrzu, gdzie nagrano zdjęcia do filmu „In nome del popolo sovrano” w reżyserii Luigiego Magniego.
Natomiast schody „Nuovo Mercato Andrea Doria” są zabarwione pięknym uśmiechem Anny Magnani. Diavù poświęcił tej rzymskiej aktorce podwójny portret, przedstawiając ją w wersji „Divy” i kobiety. Nannarella, tak ją rzymianie przezywali, jest symbolem determinacji, piękna i miłości do zwierząt oraz niesamowitą odtwórczynią „rzymskości” w filmach „Campo de ‘Fiori” w reżyserii Mario Bonnarda i w „Mamma Roma” w reżyserii P. Paolo Pasoliniego.
To ostatnie dzieło jest tym które najprościej możecie odnaleźć i zobaczyć, znajduje się bowiem nieopodal Muzeów Watykańskich przy Via Andrea Doria.