Sponsorzy ratują dzieła Rzymu
Rzym ratują sponsorzy tacy jak dom mody „Fendi” który przeznaczył 2,5 miliona euro na przywrócenie świetności rzymskiej Fontannie di Trevi, która doznała uszkodzenia konstrukcji latem 2012 roku.
Umowa sponsorska została uzgodniona z „Fendi” i władzami dziedzictwa Rzymu. Oficjalne ogłoszenie tej informacji nastąpi pod koniec stycznia 2013, podczas stołecznego, półrocznego pokazu mody „AltaRoma”, któremu przewodniczy „Fendi”, a szefową jest Silvia Venturini Fendi. Po przetargu, prace konserwatorskie rozpoczną się w marcu i mają trwać około roku.
Naprawa będzie koncentrować się na fasadzie i wokół fragmentów liści laurowych z lewej strony barokowej fontanny, które odkruszył się w ubiegłym roku w czerwcu. Kurator od spraw kultury Umberto Broccoli uważa, że mrozy wraz ze śniegiem, jakie nawiedziły Rzym rok temu, osłabiły części pomnika, powodując jego pęknięcia. Jest wiec nadzieja, że ta z najbardziej znanych fontann na świecie, przede wszystkim dzięki słynnej kąpieli Anity Ekberg z filmu „Słodkie życie” – (La Dolce Vita) Federico Felliniego, będzie zachwycać i gromadzić nadal tłumy turystów. Ten barokowy monument pochodzi z 1732 roku i wykonany został przez Niccolo Salvi. Turyści odwiedzający Rzym wrzucają do fontanny monety przez lewe ramię, co ma zapewnić powrót do Rzymu. Istnieją również legendy związane z ilością wrzucanych monet – jedna – powrót do Rzymu, dwie – romans, trzy – ślub.
Ten zastrzyk finansowy przekazany na renowacje fontanny jest niezwykle cennym darem dla miasta. „Fendi” to „najnowszy”, prywatny sponsor dziedzictwa kulturowego Rzymu. Niedofinansowanie kultury powoduje, że władze miasta poszukują sponsorów. Apelują do korporacyjnych darczyńców o pomoc w finansowym utrzymaniu i odnowie stołecznych zabytków.
Najbardziej głośna umowa sponsorska w mieście to 25 milionów euro przekazanych na przywrócenie „blasku” Koloseum, finansowane przez firmę obuwniczą” Tod’s”. Jednak prawne komplikacje wynikłe z udzielania zamówień na prace, prowadzą do ciągłych opóźnień w rozpoczęciu tego olbrzymiego przedsięwzięcia.
Rzymskie dziedzictwo finansują także sponsorzy spoza Włoch. Jednym z nich jest japoński przedsiębiorca Yuzo Yagi. Przeznaczył on 1 mln euro na renowację Piramidy Cestiusza, położonej w pobliżu niekatolickiego cmentarza w dzielnicy S. Paolo-Ostiense. Piramidę- grobowiec rzymskiego pretora- w późniejszym okresie włączono w obręb murów Aureliana. Projekt renowacyjny obejmuje m.in. czyszczenie 36 metrowych ścian zewnętrznych, które datuje się na I wiek p.n.e!
I tak przez finansowe wsparcie prywatnych sponsorów, miasto Rzym odzyskuje świetność. Jednak przed wszystkim, dzięki remontom, to wspólne światowe dziedzictwo udaje się ocalić od zniszczenia.